Projektet
Vad är DKC?
Att etablera DKC-Digitalt Kultur- och kompetenscenter var ett Leader-finansierat projekt som pågick 2019-2020. Föreningen MCA hade tillsammans med Mullsjö kommun fått bidrag för att etablera två e-sportcentra i Mullsjö och Habo kommun. Dessa e-sportcenter är tänkta att främja den digitala ungdomskulturen där datorer, internet, spelande, e-sport, programmering samt skapandet står i centrum. Att DKC blir en mötesplats som är till för att främja en medskaparkultur där deltagarna inte passivt konsumerar en upplevelse utan själva är med och aktivt skapar innehållet och upplevelsen.
Under projekttiden så köpte föreningen in utrustning, skapade aktiviteter, genomförde träningar, anordnade föreläsningar, studiecirklar med mera.
Syftet med projektet var:
Att fler ägnar sig åt digitalkultur och samtidigt öka kompetensen bland e-sport-utövare.
Att långsiktigt skapa en mer välkomnande kultur och attityd inom digitalkulturen genom att ge ökad allmän kunskap kring digitalisering, e-sport och dess angränsande områden.
Att utveckla bättre stöd till ungas och vuxnas organisering kring datorspelande där idrottsrörelsen står som modell.
Att ge spel som kulturform en tydligare och mera jämbördig roll, gentemot till exempel musik, film och teater.
Att öka kommunernas möjlighet till vägledning och support på en grundläggande nivå, gällande digital teknik och internet i syfte att minska det digitala utanförskapet.
Varför gJorde vi det här?
Bristen på tillgång
Att vara en del av digitalkulturen är resurskrävande, framförallt ur en ekonomisk aspekt. Det är alltför dyrt för den enskilde personen att investera i egen utrustning. Detta kan vara en kostnad som är särskilt hög för de familjer som har en svagare ekonomi. Vi såg styrkan i att, med projektets hjälp, ge och skapa förutsättningar för alla! På lika villkor, oavsett vad.
Tjejer är idag kraftigt underpresenterade på LAN och inom e-sporten
Genom projektet försökte vi aktivt jobba med att få fler tjejer intresserade av spel - och digitalkultur men även e-sport. Ingen tycker att det är ett dugg konstigt att ett lag bestående av enbart killar helt går upp i sitt spelande, killar har lättare att få göra saker för sitt eget nöjes skull utan att ifrågasättas. Om tjejer organiserar sig för att spela och ha roligt blir det, lite oväntat, en radikal tanke för många. Det är som om det borde finnas en annan anledning bakom spelengagemanget.
Genom att erbjuda och skapa en mer välkomnande och inkluderande mötesplats, så kommer tjejernas deltagande att vara lika självklar som alla andras. För oss är det en självklarhet att alla ska få utöva sin passion, oavsett vem du än är. Vår mötesplats är öppen föra alla.
Bristen på utbud och mötesplatser
Den digitala kulturen är begränsad i Mullsjö och Habo. Den verksamhet som finns, bedrivs ofta av grupper som är anonyma och/eller enbart har intern verksamhet. Även om det finns grupperingar, föreningar och andra aktörer som bedriver utåtriktad verksamhet, är dessa inte många till antalet och antalet evenemang som erbjuds är förhållandevis få. Utbudet för en större grupp människor är kraftigt begränsat. Detta är särskilt tydligt på landsbygden. Det finns inte någon miljö dit man kan vända sig för att i så kallad drop-in kunna bedriva digital kulturverksamhet eller e-sport. Det är vad som gjorde projektet unikt.
VÅr lokal
Belägen på Järnvägsgatan centralt, direkt under fritidsgården i Mullsjö, är den utrustad med 6 PC platser, VR och en konsolplats där man kan spela TV-spel. Man kan också ta med sig egna tillbehör om man vill men vi har utrustning för alla våra datorplatser. Vi har verksamhet 3 gånger i veckan. För aktuella tider och för att besöka oss följ instruktionerna här.
Specs på hårdvaran:
Dator Specs:
- ASUS TUF B450M-PRO GAMING
- Kingston A2000 500GB M.2 NVMe
-Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance
-AMD Ryzen 5 3600X 3.8 GHz 36MB
-ASUS GeForce RTX 2060 SUPER 8GB DUAL OC EVO
Monitor:
- ASUS VG258 24.5” 165hz